B2B

Hoe kan je werkstress voorkomen?

Veel ondernemers hebben te maken met werkstress. Je start een bedrijf en bent heel erg gemotiveerd om het tot een succes te brengen. Dit betekent vaak dat je jouw dagen overvol inplant met meetings, taken en werkbezoeken. Ondanks dat het in het begin zorgt voor een sterke groei voor jouw onderneming, is het op de lange termijn niet een gezonde manier om te ondernemen. Het is tijd om jouw werkstress onder de loep te nemen en te leren of er punten zijn waar jij een beter balans tussen werk en vrije tijd kan maken. Door middel van een aantal simpele basisregels te integreren in jouw werk, voorkom je dat je werk jouw persoonlijke leven overneemt. Het is belangrijk om te genieten van jouw onderneming, maar ook om te genieten van alle andere mooie momenten in het leven.

Werkstress voorkomen door middel van organiseren en plannen

De een is er beter in dan de ander, maar in iedere onderneming is organiseren en plannen een belangrijk onderdeel. Als jij deze skill niet van nature in jouw hebt, is het tijd om hier verandering in te brengen. Om jouw werkstress te verminderen, moet jij jouw tijd efficiënt en realistisch leren inplannen. Ondanks dat je soms denkt dat je in een dag veel gedaan krijgt, komen er altijd onverwachte tegenslagen om de hoek kijken die deze strakke planning overhoop gooien. Door soms jezelf meer speelruimte te geven, hou jij meer tijd vrij om te besteden aan nieuwe ideeën en nieuwe stappen voor jouw onderneming. Voor meer hulp en ondersteuning in het slim ondernemen, neem je contact op met Maak Jouw Impact.

Verdeel taken in verschillende categorieën. 

Ondernemers die net zijn begonnen met hun onderneming krijgen vaak te maken met diverse taken. Je bent ineens verantwoordelijk voor de communicatie van jouw bedrijf, de administratie, de creatieve input en nog veel meer. Doordat je moet werken aan zoveel verschillende uiteenlopende taken, krijg je sneller te maken met werkstress. Om deze werkstress te voorkomen, verdeel je al jouw taken in verschillende categorieën. Iedere categorie geeft aan of de taak van hoge prioriteit is of niet. Daarnaast voeg je ook een lange termijn categorie en een herhalende categorie toe. Een herhalende categorie geeft bijvoorbeeld aan dat de taak eens in de zoveel tijd moet worden herhaalt. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op social media posts, belastingaangiften enzovoorts.

Wees niet bang om nee te zeggen

Vaak wordt werkstress veroorzaakt doordat je tegen vrijwel alle verzoeken ja zegt. Ondanks dat een nieuw verzoek op dat moment lijkt op een geweldige kans om jouw bedrijf te laten groeien, is niet zeker niet het geval met alle verzoeken. Om de werkstress te verminderen en om te zorgen dat jij jouw werk met meer kwaliteit doet, moet je leren om nee te zeggen. Om  te weten wanneer het tijd is om een verzoek af te wijzen, is het een handige manier om jouw ideale klant te leren kennen. Wanneer jij jouw service focust op de doelgroep van jouw ideale klant, trek je vanzelf deze klanten aan. Op het moment dat iemand buiten deze doelgroep een verzoek indient, is het makkelijker om deze af te wijzen. De werkstress zal op deze manier enorm verminderen.